Sunday, May 23, 2010

AS-SULUK

ANA INGIN BERKONGSI SEDIKIT ILMU YANG ADA MELALUI PEMBACAAN DARI BUKU “MENCINTAI ALLAH JALAN KEBAHAGIAN DUNIA & AKHIRAT” DALAM NAUNGAN PEMIKIRAN IMAM SYA’RAWI

(ULAMA TERSOHOR DARI TIMUR TENGAH)

MUHASABAH BERSAMA…

JIKA KITA MENCINTAI DAN MENGASIHI SESEORANG ITU, KITA SANGGUP LAKUKAN APA SAJA DEMINYA, KITA SANGGUP BERKORBAN APA SAJA TETAPI KENAPA KITA MALAS UNTUK BERTEMU ALLAH, KENAPA SUSAH UNTUK BERBUAT AMAL….KEBANYAKKAN KITA MENCINTAI BOYFRIEND, GIRLFRIEND, MALAH BOYFRIEND & GIRLFRIEND LEBIH DIUTAMAKAN DARIPADA ALLAH…SANGGUP MENGHABISKAN MASA BERJAM-JAM BERSAMA TEMAN TERSAYANG TETAPI TIDAK SAMPAI 10 MINIT BERSAMA ALLAH, BERJAM – JAM KITA BOLEH DUDUK DIHADAPAN LAPTOP TETAPI BERAPA JAM KITA HABISKAN MASA UNTUK MEMBACA AL-QURAN..SETIAP HARI KITA TERFIKIRKAN SI DIA DAN KENANGAN BERSAMA TETAPI PERNAHKAH KITA MENGHABISKAN MASA BERZIKIR MENGINGATI ALLAH….BAGAIMANA PERKARA INI BOLEH TERJADI ?????AYUH KITA MUHASABAH BERSAMA…CUKUPKAH HANYA DENGAN UCAPAN AKU CINTAKAN ALLAH ???

BERSAMA KITA SUSURI PERJALANAN UNTUK MENCAPAI CINTA ALLAH..

DALAM BAHAGIAN 1 : MENOLAK KETENTUAN & MEMANJANGKAN UMUR

1. Mengukuhkan niat sebagai langkah pertama

· Sesiapa yang benar-benar menginginkan sesuatu, maka niat tersebut perlulah kukuh untuk mendapatkannya.

· Niat merupakan motivasi yang akan mendorong kita untuk mencapai kecintaan Allah. Cinta inilah yang meliputi segala sendi dan bahagian dirinya. Niat ini perlu benar-benar kukuh KERANA kebanyakkan kita selalu berkata “Saya mencintai Allah” tetapi tidak disusuri dengan penetapan bukti dan perbuatan.

· Mencintai Allah bukan hanya sekadar pernyataan yang kita katakan untuk membuat orang lain merasa puas hati. Kecintaan Allah memerlukan penetapan bukti dan perbuatan, apakah kita telah berbuat sesuatu yang membuktikan bahawa kita benar-benar mencintai Allah???

· Sebelum kita mengetahui jalan untuk mencintai Allah, penting pada kita untuk mengenal dahulu siapa musuh kita yang akan menghalangi kita untuk mendapatkan cinta Allah.

KENALI MUSUH KITA :-

1. Syaitan :-

- Syaitan sebenar dan syaitan yang ada di bumi

- Maksudnya disini segala sesuatu yang menjauhkan kita dari ketaatan kepada Allah dengan cara berfikir yang benar dan SEGALA SESUATU YANG MENGGODA DENGAN KEMAKSIATAN DAN BERUPAYA MENDORONG KITA KEPADA KEBURUKKAN..

- Ada syaitan yang berupa jin, ada juga yang berupa manusia. Tugas mereka tidak lain adalah menyebarkan kemaksiatan dan kerosakkan di permukaan bumi ini.

Dengan definisi yang sederhana ini, maka kita telah mengetahui musuh kita, iaitu syaitan yang mendorong kita kepada jalan kemaksiatan, menghias kerosakkan dan dekadensi moral kepada kita dengan menggambarkan kenikmatan yang diharamkan. Namun melawan syaitan bukanlah praktik yang mudah.

- Hati-hati sahabat, jika kita telah kukuhkan niat untuk mencintai Allah, maka syaitan tidak akan membiarkan kita begitu saja. Akan terjadi peperangan besar antara kita dan dia. Syaitan akan berusaha menjauhkan kita daripada mencintai Allah. Syaitan duduk di pintu-pintu masjid, tempat-tempat ibadah dan zikir, dia berupaya menggoda manusia dengan cara apa saja hingga manusia itu tidak pergi ke tempat tersebut. Syaitan akan megingatkannya dengan urusan-urusan duniawi serta menakut-nakutkanya, jika ia pergi menunaikan solat.

KITA IKUTI KISAH INI :-

- Diriwayatkan bahawa Abu Hanifah r.a..,yang terkenal dengan fatwa dalam urusan agama didatangi oleh seorang lelaki mengajukan permasalahannya. Ia berkata : “WANGKU HILANG, SUNGGUH AKU TELAH MENGUBURKANNYA PADA SUATU TEMPAT NAMUN, BANJIR DATANG HINGGA MENYEMBUNYIKAN DAN MENGHAYUTKAN BATU YANG KU JADIKAN TANDA BAGI TEMPAT WANG TERSEBUT DAN AKU TIDAK TAHU APA YANG HARUS AKU LAKUKAN! ,” IMAM ABU HANIFAH BERKATA : “PERGILAH!, SETELAH SOLAT ISYAK MALAM INI, BERDIRILAH DIHADAPAN TUHANMU UNTUK MELAKSANAKAN SOLAT TAHAJUD HINGGA TERBIT FAJAR. Selanjutnya, katakan padaku apa yang terjadi setelah itu!” Ketika tiba waktu solat fajar ….lelaki tersebut datangdengan wajah yang berseri, “ aku telah menemukan hartaku”

Kenudian, Imam Abu Hanifah bertanya : “Bagaimana boleh?,” lelaki tersebut menjawab : “Aku terus melaksanakan solat sehingga aku mengingat tempat wang tersebut, serta bila air menghayutkannya dan bagaimana air tersebut mengalir, begitulah aku teliti masalah tersebut dan aku pertimbangkan, maka aku pun dapat mengetahui tempat wang tersebut”

Imam Abu Hanifah tertawa dan berkata : “Demi Allah, kamu telah mengetahui bagaimana syaitan tidak akan meninggalkanmu dan membiarkanmu menyempurnakan malammu bersama Tuhanmu.

Dengan gambaran ini, tentunya engkau mengetahui musuhmu yang pertama memerangimu hingga engkau tidak berjalan pada jalan kecintaan terhadap Allah. Dia akan menghiasimu dengan segala rayuan agar engkau meninggalkan jalan tersebut. Sebagaimana ia telah menipu Adam A.S.,maka diapun diharamkan dari syurga.

PERINGATAN ALLAH KEPADA KITA :

Maksudnya : “ Wahai anak Adam, janganlah sekali-kali kamu dapat ditipu oleh syaitan sebaimana dia telah mengeluarkan kedua orang tuamu dari syurga, dia menanggalkan dari keduanya pakaiannya untuk memperlihatkan kepada keduanya auratnya.”

( Al-A’raf : 27 )

Allah telah mengingatkan kita mengenai fitnah syaitan. Fitnah adalah ujian dan cubaan, jika kita Berjaya maka tidak akan terjadi kerosakkan namun, kerosakkan itu terjadi jika kita terjatuh kepada fitnah. Fitnah bukanlah buruk ataupun baik namun, ia adalah ujian untuk mendatangkan kebaikan jika kita berjaya menghadapinya. Akan tetapi, ia akan mendatangkan keburukkan jika kamu gagal dalam menghadapinya.

No comments:

Post a Comment