Sunday, June 6, 2010

Wahai orang yang memandikanku....

Apabila roh keluar dari jasad, dia akan berkata-kata. Seluruh isi alam sama ada di langit atau bumi akan mendengarnya kecuali jin dan manusia. Apabila mayat dimandikan, roh berkata, “Wahai orang yang memandikanku, aku minta kepadamu atas nama Allah, untuk menanggalkan pakaianku perlahan-lahan kerana pada saat ini aku baru hendak berehat daripada seretan malaikat maut.”

Selepas itu, roh bersuara lagi smbil merayu, “Wahai orang yang memandikanku, janganlah engkau menuang air yang dingin kerana tubuhku terbakar waktu terlepasnya roh dari jasad.”Sewaktu dimandikan, roh merayu lagi,"Demi Allah wahaiorang yang memandikan......janganlah engkau menggosok aku dengan kuat sebab tubuhku luka-luka ketika roh dicabut dari tubuh." Setelah dimandikan dan dikafankan, telapak kaki mayat diikat. Dia pun memanggil-manggil dan berpesan lagi supaya jangan diikat terlalu kuat. Jangan pula ditutup wajahnya kerana dia ingin melihat wajah anak-anak dan suami isteri buat kali terakhir. Sebaik keluar dari rumah dia berpesan,"Demi Allah, pada hari ini aku meninggalkan isteriku menjadi balu. Maka janganlah kamu menyakiti mereka. Sesungguhnya pada hari ini, aku keluar dari rumah inidan aku tidak dapat kembali lagi buat selama-lamanya."

Sesudah diusung dan melangkah sebanyak tiga langkah dari rumahnya, roh berpesan, "Wahai kekasihku, wahai anak-anakku, wahai saudaraku, janganlah kamu terpedaya dengan dunia sebagaimana ia telah melalaikanku. Sesungguhnya hari ini, aku tinggalkan apa yang aku kumpulkan dengan susah payah. Allah akan menghisab walau sebesar zarah harta yang kamu kumpulkan di alam fana ini. Sekarang baru aku sedar, betapa pentingnya waktu hidup...dahulu aku sering berfoya-foya, aku pentingkan kebebasan hidup, ingin bebas, kata aku, waktu mudala nak enjoy, tapi sekarang aku terima padahnya...azab yang tak terkata........

No comments:

Post a Comment